التخطي إلى المحتوى الرئيسي

حكايات الأطفال المرعبة للآباء.. قصص حقيقية



كُل فترة متعودين بنجيب بوست عن حاجات غريبة و مُرعبة قالوها الأطفال لأهلهم
فـ يللا بينا
موقع شهير سأل الآباء عن إيه هيّ أكتر حاجة مُرعبة أو مُخيفة أطفالهم قالوهالهم في يوم من الأيام و دول كانوا من ضمن الإجابات :
.
1 / ولادي كان سنهم سنتين و 4 سنين لمّا السمكة بتاعتهم ماتت ، كُنت بجهز لهم خُطبة صُغيَّرة عن الموت و إنه لازم هيحصل لكُل حد في الدنيا و إننا لازم نتقبل الموت بشكل إيجابي ، بعد ما خلصت كلامي معاهم ، إبني اللي عنده 4 سنين بصلي بفضول و هوّ بيقول : " يعني يا ماما ، إنتي في يوم من الأيام هتموتي ؟ "
فجأة حسيت بالحُب ليه و إنه خايف عليّا و في نفس الوقت كُنت زعلانة إنه بيسأل سؤال زي ده ، إبتسمت بلُطف و أنا بحضنه و بقوله : " طبعًا يا حبيبي ، في يوم من الأيام ماما هتموت "
إبتسم إبتسامة غريبة و قال : " كويس ، طالما هتموتي مش هضطر أقتلك بالليل و إنتي نايمة زي ما الراجل الشرير بيقولي كُل يوم لمّا بييجي يلعب معايا "
.
.
2 / بنتي عندها 5 سنين ، أوضتها جنب أوضتنا عشان كده هيّ متعودة بالليل ساعات تيجي تنام معانا في السرير ، عشان كده لمّا سمعت باب أوضتها بيتفتح و يتقفل ، عرفت إنها هتيجي تنام معانا ، بس علي العكس تمامًا مجاتش الأوضة ، سمعتها نازلة المطبخ في الدور اللي تحت ، بعد شوية سمعت باب أوضتها بتفتح و يتقفل تاني فعرفت إنها رجعت أوضتها ، بعد حوالي نُص ساعة إتكرر الموضوع تاني فقررت أروح أتكلم معاها ، دخلت أوضتها و قعدت جنبها علي السرير و أنا بسألها بهدوء : " حبيبتي ، إنتي ليه مش بتحاولي تنامي ؟ "
بان عليها الخوف و هيّ بتقول : " بحاول بس هوّ مش عاوز يسيبني في حالي ، حتي لمّا خرجت من الأوضة خرج ورايا و فضل يكلمني و يسألني أسئلة غريبة ! "
سألتها بفضول : " هوّ ؟؟ ، هوّ مين ؟؟ "
قالتلي بخوف : " الولد اللي ساكن في أوضتي ! "
إبتسمت و أنا بطبطب عليها و بقولها : " حبيبتي دا أكيد حلم ، مفيش ولد ساكن في أوضتك "
قالتلي بغضب لأني بكذّبها : " لا في ولد ، و كان ساكن في أوضتي قبل ما نيجي نسكُن هنا "
سألتها و أنا بحاول أهديها : " طب خلاص مصدقك ، هوّ كان بيعمل إيه في أوضتك بقي ؟ "
قالتلي و هي بتبُص علي مروحة السقف القديمة اللي في أوضتها : " كان متعلق من المروحة و بيسألني أسئلة غريبة "
بصيت للروحة و سألتها : " متعلق في المروحة بإيديه ؟ "
بصتلي بخوف و هيّ بتقول : " لا يا بابا متعلق من رقبته بحبل "
خُفت و طمنتها و فضلت جنبها لحَد ما نامت ، تاني يوم إتصلت بالسمسار و طلبت من هأعرف لو فيه حاجة غريبة حصلت في البيت قبل ما إحنا نسكُن فيه ، بان عليه التوتر و حاول ينكر لكن لمّا ضغطت عليه قالي إن فيه ولد عُمره 10 سنين إنتحر في أوضة من الأوض عن طريق حبل في المروحة ، شَنَق نفسه !
إحنا مكُناش نعرف المعلومة دي و بالتالي بنتي كمان مكانتش تعرفها ، سبنا البيت فورًا بعدها
.
.
3 / كُنت باخد دروس بيانو و في يوم إضطريت آخد بنتي اللي عُمرها 3 سنين معايا ، مكان الدروس كان في مسرح مهجور قديم ، أول ما دخلت أوضة الدروس بدأت تعيَّط بخوف مش طبيعي ، إضطريت أخرج من الأوضة عشان مسببش أي إزعاج للباقيين ، أول ما خرجنا برا المسرح البنت هدت و بقت طبيعية
رجعت الأوضة بتاعة الدرس تاني و أول ما دخلت خافت و إتشنجت و عيطت بهيستيريا ، لمّا خرجت بيها تاني من المسرح سكتت تمامًا و رجعت طبيعية جدًا
سألتها : " إنتي بتعيطي ليه لمّا بندخُل جوا ؟ "
قالتلي بخوف : " عشان الناس اللي مالهمس عينين المتعلقين في السقف جوا شكلهم مُرعب جدًا "
.
.
4 / أنا و أخويا كُنا بنلعب علي طرف حمام السباحة ، كان عندي 5 سنين و هو عنده 3 سنين ، رجله إتزحلقت و وقع في الحمام ، أخويا كان صُغيَّر و مش بيعرف يعوم ، وقف جنب الحمام أتفرج عليه و هوّ بيغرق و أعيَّط لحد ما إفتكرت إن بابا و إعمامي جوا في البيت
جريت بأقصي سُرعة عندي و أنا بصرَّخ إن مارتين وقع في حمام السباحة و غرق ، لمّا خرجوا يجروا لقوه واقف علي طرف حمام السباحة مبلوب و بيترعش ، بابا جري عليه و حضنه و سأله إيه اللي حصل
من وسط دموعه قال : " وقعت في حمام السباحة و كُنت بغرق و فجأة الراجل الشفاف نط في الحمام و خرجني برا و إختفي تمامًا ! "
.
.
5 / لمّا كان إبني عنده سنتين كان متعود يصحي الساعة 5 الصُبح و يفضل صاحي حوالي ساعة و ينام تاني و عشان أنا و مراتي بنشتغل فكُل واحد فينا كان بيقعُد معاه في يوم ، في يوم صحي يعيَّط و أنا كان عليّا الدور ، كُنت مُرهق و تعبان جدًا ، أخدته من سريره و نزلت بيه الدور اللي تحت و قعدنا في غرفة المعيشة ، نمت علي الكنبة الكبيرة و سبته يلعب علي الأرض ، بعد شوية صحيت علي صوته بيضحك و بيصقف بإيديه و بيقول بحماس : " ماما ... ماما ... ماما طايرة في المطبخ أهي "
إبتسمت علي خياله الواسع و نمت ، صحيت الصُبح علي مراتي و هيّ بتصحيني عشان نمت علي الكنبة و الولد نام علي الأرض ، و هيّ بتجهز الفطار قالتلي إنها حلمت حلم غريب أوي ، حلمت إنها طايرة في المطبخ و مش قادرة تلمس الأرض برجليها !
.
.
6 / بنتي عندها 4 سنين ،  في يوم و إحنا قاعدين سوا بدأت تكلمني عن صديقتها الخيالية الجديدة اللي إسمها فاسي ، قالتلي إنها لطيفة و طيبة و بتلعب معاها بس هيّ ساعات بتخاف منها عشان مالهاش وجه ، لمّا سألتها ليه مالهاش وجه ، قالتلي عشان لمّا كانت عايشة إتخانقت مع جوزها فضربها بالبندقية في وجهها و فجره
.
.
7 / إبني عنده سنتين ، كُل يوم و أنا بنيمه بيقعد يشاور علي ركن الأوضة و يضحك و يقولي إن فيه جنية بتلاعبه من الركن و بتسلم عليّا ، كُنت ببتسم و أسيبه يلعب مع الجنية لحَد ما يتعب و ينام
بعدها بفترة كُنا بنتفرج علي ألبومات صور عائلية قديمة ، كُنت بشوف صورة شابة صُغيَّرة عندها حوالي 20 سنة ، دي مامتي (جدة الولد ) لمّا كان عُمرها 20 سنة ، خطف من إيدي الصورة و هوّ بيصرخ بفرحة : " الجنية بتاعتي ، الجنية اللي بتلاعبني "
ماما ماتت قبل ما هوّ يتولد بـ 4 سنين و هوّ أول مرة يشوف صور ليها !!
.
.
8 / كُنت بحاول أنيِّم إبني اللي عنده 3 سنين لمّا بدأ يعيَّط فجأة و يصرخ و هوّ بيطلب مني أسكت الراجل الشرير اللي واقف في ركن الأوضة ، بصيت في ركن الأوضة و طبعًا لقيته فاضي ، قلتله إني هطلي من الراجل يمشي ، قالي إنه عاوزه يمشي دلوقت لأن الراجل بيقوله علي حاجات شريرة عملها في الناس قبل ما يموتهم
لمّا حاولت أفهم منه أكتر قالي إن الراجل بيقوله إنه إغتصب بنات و عذبهم قبل ما يموتهم و بعدين مات لمّا الشُرطة هجمت عليه
طبعًا مُستحيل طفل عُمره 3 سنين يقدر يعرف الكلام ده و يكونه في قصة زي دي
سبنا البيت فورًا و مشينا و الحمد لله الراجل الشرير بطل يظهر للولد
.
.
الأطفال بيشوفوا حاجات إحنا مش بنشوفها و بيسمعوا حاجات إحنا مش بنسمعها و دا لحكمة من ربنا سبحانه و تعالي
تقريبًا مفيش بيت محصلش فيه موقف غريب مع طفل قال حاجة أو شاف حاجة مُخيفة ، إحكولي ولادكم قالولكم إيه خوفكم في يوم من الأيام أو حتي و إنتم صُغيرين لو قلتوا لأهلكم حاجة خوفتكم عشان هنجمع أكتر حاجات مُرعبة منهم و ننزلها في بوست أو 2 حسب عددهم للناس اللي بتحب الرُعب المصري الحقيقي
.
.
.

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

أنواع الجن

اشهر انواع الجن 1-الغول الغول في لغة العرب هو الجان الذي يبدي بالليل , فهو اكثر ما يتراءى في الليل لمن يسافر وحده وأوقات الخلوات , ويكون الانسان مقابل حجمه كالطفل الرضيع عند امه , ومن اعماله يصد المسافر عن الطريق ويفزع وربما يأذي ويسحر لأنه من الجان الذي له القدرة على سحر الانسان , وفي اللهجة العامية يسمى بالطنطل , وللأمن من الغيلان , قال رسول الله صلى الله علية وسلم اذا تولعت بكم الغيلان فأذنوا. 2-السعلاة مسكنها الصحراء , واكثر ما تتراءى على هيئة امرأة واذا ظفرت بأنسان تقتله خنقا ثم تلعب به كما تلعب الهرة بالفأر وبعدها تأكل شيئا من جسده , والعجيب ان هذا النوع من الجن يخاف الذئاب فإذا رآها الذئب افترسها وقتلها وهذه من عجائب خلق الله الذي اودع خاصية الإفتراس لبعض انواع الجن وهذا ما يحد من فساد الجن وتعرضهم للإنسان . 3-الدلهاب هذا النوع من الجن يوجد بالبحار ويتراءى على صورة انسان جلده كصخر البحر الذي تجمع عليه الطحالب وهن يتعرض للمراكب القريبة من ويقذف اهلها في البحر 4- ام الصبيان ولها 300 مساوئ منها عقد اليدين والرجلين والرأس والمفاصل والاسنان وثقل اللسان وتشويه ا

الجنة الضائعة

20 ايار / مايو عام 1506 , في احد القصور الفخمة في مدينة بلد الوليد (Valladolid ) الاسبانية, تمدد رجل خمسيني على احد الاسرة و هو يحدق بعينيه المرهقتين الى السماء الزرقاء المطلة من احدى النوافذ الصغيرة العربية الطراز , كان كريستوفر كولمبوس يعاني سكرات الموت بسبب قلبه المريض , و في تلك اللحظات الاخيرة و الحرجة من حياته يبدو من المستحيل ان نجزم بما كان يدور في رأسه , الا ان انجازه التاريخي الكبير لم يكن غائبا عن باله حتما , فرغم ان الرجل و حتى الرمق الاخير من حياته كان يظن بأنه قد اكتشف الساحل الغربي للهند , لكنه مع هذا يبقى رسميا المكتشف الاول للقارة الامريكية , و ستظل هذه المعلومة التاريخية تدرس للطلاب الصغار في ارجاء العالم و لمئات السنين , الا انه و منذ منتصف القرن المنصرم , و مع ولع الناس المتزايد بقصص ما وراء الطبيعة , كالصحون الطائرة و قارة اطلانطس و الغرائب الموجودة في بعض الحضارات القديمة , اخذ بعض الباحثين يتحدثون عن اناس سبقوا كريستوفر كولمبوس بمئات و الاف السنين في اكتشافهم لأمريكا , و راجت الكتب و المقالات التي تتحدث عن سفن فرعونية و سومرية و فينيقية و رومانية حطت رحالها

ذو الايدي المحترقة

ذو الأصابع المحترقة  تدور هذه القصة حول فتاة مهاجرة من اسكتلندا إلى الولايات المتحدة الأمريكية تدعى آنا دوروثيا في زمن الهجرة الأوربية في القرن التاسع عشر والعشرين ، هاجرت الفتاة للبحث عن عمل والاستقرار في الولايات المتحدة ووجدت بالفعل عمل مناسب لها في منزل شاب ثلاثيني يدعي ويليام ساليسبري .  كان الرجل سيئ الطباع وعنيف للغاية ويتمتع بالعدوانية والشراسة الشديدة في تعاملاته مع غيره وكان يتلذذ بالتعذيب ومن وقت لأخر كان يختلق الأعذار ليعذبها في أحد المرات أدعى أنها تتلصص على زوجته مما وجهه له الحق بجلدها بقسوة شديدة ، ولكثرة ما حدث لها جعلها تفكر في الهرب من الجحيم الذي تعيش فيه في هذا المنزل وبالفعل استطاعت في أحد المرات أن تهرب وتوجهت نحو الغابة وكانت لا تدرك المخاطر .  وعندما أدرك الرجل ما حدث ثار بشدة وظل يبحث عنها في كل مكان وتوجه للغابة ووجدها هناك كانت في حالة سيئة جدًا من الضرب ولكن الحالة لم تشفع له فجرها من يدها بحصانه فتعرضت للسحل على الأحجار والطريق وماتت ثم القبض على الرجل ومحاكمته وقدم حجج واهية أمام المحكمة ولكنه تلقى عقوبة الإعدام شنقًا ولكن الأثرياء في تلك الفترة كان