التخطي إلى المحتوى الرئيسي

مقبرة الجحيم


منأنا اسمي على عندي 27 سنة أنا وحداني أبويا مسافر و أمى ماتت محروقة كان مصدر الحريقة مش موجود ولاكن أنا بدأت المصائب من ثلث سنين و أنا طول عمري في عيد ميلاد أمى بروح المقبرة و هي ماتت في يوم عيد ميلادها رحت و صليت و بدعلها اخت بالي من الكلام ال مكتوب فى قبر أمى قرأت كلام غريب و رجعت البيت و أنا حاسس أني هموت من التعب و عرقان جدا روحت و دخلت البيت و دخلت الأوضة لقيت بنت مش باينه ملامحها خالص و قلت ان أقرب و فعلا جي أقرب قربت اوى جي المسها و مسكت اديا و فتحت عنيها كلها بيضة مفيش الحتة السودا و أديها سخنة اوى و فجأة سابت إيدي و قامت و قالت انت ايه ال خلاك تقرأ ال مكتوب في القبر هي معندهاش شعر ونحيفة و سمعت الشباك بيكسر ده شباك أوتي بصتلو مكسور  و سمعت باب الشقة بيخبط فتحت لقيت خالد صحبي معايا في الشغل دخلتو أنا قبل ما اتكلم عايز اعرف أية ال قالوا جارك ال ادامك عليك قاتلوا قال إيه قال إنو قال انك بتزعق و بتكلم نفسك و هو بصلك مات كسرت شباك اوتك قلتلو نعم و لقيت امو بتكلمو عشان يروح بيتو و مشى نمت و حلمت بي الجنية بتقول أنا مش هسيبك الجنية ال هي كانت نيمة في سريري لما رجعت من مقبرة أمى و هي بتقول انت ال حضرتني و صحيت و لقيتها قدامي و بتقول أنا مش هسيبك و مشيت و عدا ثلث سنين و أنا بطلت اروح القبر في ميلاد أمى و قبل عيد ميلاد أمى بيوم حلمت بيها وهي بتقولي انت مش هتيجي و كانت زعلانة ان أنا مش بزورها في يوم عيد ميلادها صحيت و قررت أني اروح القبر النهارده يوم عيد ميلادها رحت الشغل و المدير اسمو رامي قالي انت لازم تمشي بدري النهارده عشان تروح المقابر وقالي هو مش النهارده يوم عيد ميلادها ولا أنا غلطان قلتلو هوه قالي خلاص يلا روح الساعة8 قالي و لا انت عايز تمشي في الموعد بتاع كل يوم الساعة 10 قلتلو لا لازم امشي دلوقتي قالي خلاص انا تقرأ الفاتحة على رحها قلتلو خلاص سلام سلمت على خالد و رحت و قرأت الفاتحة على روحها و صليت و دعتلها أنا دايما لما اروح بجيب ساجدة صله و نمت على سجادة الصلاة صحيت و أنا في سريري في البيت و جمبي قطه سودا عارف تحية العين مش موجودة خالص معندهاش لسان صوتها كأنها مديقة اوى ميو ميو ميو ميو سمعت حد بيقول انت هتبقى ملكي روحك هتبقى ملكي و النور قطع و أنا حاسس بنفس ورايا و صوت القطه جمبي و اتشليت ولا عارف اتكلم و لا عارف اتحرك خالص و حرارة شديدة جدا جدا ورايا و صوت أمى جي من كهف مفتوح في الأوضة شفت كهف في الأوضة و سمعت أكثر صوت بيقول تعالى ساعدني ارجوك تعالى نجدني هو الأذان جريت من البيت و رحت الشغل و أنا برتعش و المدير بيقول أسماء الناس ال هتمشي من الشغل و الحمد لله أنا مش منهم وقال إن في موظف جديد جي وصل و اشتغلنا المدير شفتي برتعش قالي مالك يا علي قالي هو و انت نمت في المقابر قلتلو اه قالي متخافش هو النوم في المقابر متعب شوية سبني و مشى و أنا جي امشي لقيت الموظف الجديد قالي ممكن نتعرف قلتلو أنا علي قال و أنا طارق تشرفنا قلتلو انت بفهم في موضوع الجن والإنس قالي أنا كانت أمى ملبوسة أساسا حكتلو على ال حصل و قالي هو أنا ازاي نمت في المقابر و صحيت في البيت أنا قلتلو أمل أنا بسألك ازاي قالي انت مفيش غير أننا نروح للشيخ حامد قلتلو خلاص تروح معايا بكرة قلتلو ماشي روت و نمت و أنا متحمس أني أقابل الشيخ حامد و صحيت و أنا متحمس أني اقبلو رحت لي طارق و بعدها رحت للشيخ حامد قلتلو على ال حصل و قالي غمض عينك أحضر تعال تعالوا تعالوا حسيت بأن دماغي هتنفجر و قالي متفكرش في حاجة خالصة انا مش بفكر بحاول بحاول و كأني انتقلت إلى عالم آخر شايف أمى كانت بتحضر جن مش عارف ليه لكنها حضرت جن اسمو الوسواس و ده خطير جدا و في اللحظة ال كانت بحضرة كتاب ولع لوحده مش عارف غضب ربنا عليها ولا ايه و بيقول
 بعد صحيت ها طيب تعالى بكرة و اداني حجاب اختو و روحت البيت البيت كلو متغير كبير بس في مساحات واسعة زيادة في البيت و أنا داخل سمعت صوت اله كاتبة حد بيكتب حولت أدور على المصدر ملقتش نمت و حلمت اني المقابر جوا المقابر و مشيت و شفت نفس ال من غير عين و صحيت و أنا عند الشيخ و هو بيقول طارق ده بيموت فوقة فوقة فوقة فءت و أنا دايخ و قلتلو هو ايه ال حصل قال إن طارق اخدك من البيت و جيت هنا و الجنية جت و حاولت تموتك سألت طارق هو ده حصل طارق قالي اه و الشيخ قالي ان انت هتكون في البيت بتاع أمك و أبوك و قالي لو شفت أي حد اقتلة هيكون معاك سكينة و غمض عينيك و غمت عنيا ولقيت نفسي في البيت ال قالي علية بيت كبير جدا و أنا ماشي سامع صوت حد بيقول يا على على جريت لقيت باب دخلتو و شفت حد غريب جي اقتلة قالي لا أنا مش جن أنا جي عشان أسعدك و سمعت إزاز بيكسر جامد و حسيت بضربة على داماغي فا طرت جوا دولاب فاضي دايخ و جي أطلع اترزع الباب و أنا شفت مراية و شفت في المراية واحد سنانو كلها دم و  لسانو مقسوم نصفين و شعره مش موجود كسرت المرأة برجلي سمعت صوت كسر إزاز جامد كأن كبيات و اطباق وقوعو مره واحده فتح مكان كبير هو النفق ال كان في اوضتي دخلتو بمشي بمشي بمشي لغايت لما لقيت فتحه دخلت لقيت نفسي جوا مقبرة أمى جمبي أمى جي أخرج النفق قفل و بعدها فتحت عينيها بعدت ملقتش حل غير أني انتحر مسكت السكينة ال في ادية جي اقتل نفسي لقيت أبويا بيقولي متنتحرش متمتش كافر أفتكرت اسم الشيخ قال إن ال اشوفه اقتلة و قتلتوا و لقيت امي قامت و قالت موت أبوك جي اموتها لقيت حركتي اتشلت و هي بتقولي انت ازاي عملت كده انت موت أبوك و اتبدل المكان لي البيت بتاع أمي وأبي  و لقيت الأنسان ال كان موجود بيقول انت لو شفت ال أنا شفتوا هتموت لسا جي أكلم لقيتة نط من الشباك و فقت و اديت للشيخ حامد فلوس و مشيت و نمت محلمتش بحاجة صحيت في حد كلمني و قالي أبوك مات مقتول بالسكينة قفلت و حضرت العزا و حولت اروح للشيخ حامد عشان اقتلة عشان هو السبب فى موت أبويا و لاكن في حد بيقول إنو مشي من المكتب و طارق مشى من الشغل و رحت لي شيخ و قالي ان أنا غلطان قال إن ده بسبب أن أما كانت دجالة و انت لما قريت الكلام ال في القبر حضرت جن طيب و جن الوسواس و الجن الطيب هو ال كان بيسعادني انت من غيره كنت مت و قال  الجن مفيش حاجة تمشي غير القرآن الكريم روحت و ظهرت الجنية بتقول أبوك مات و انت هتبقى خدام ليا و قلت بكل غضب انت ضعيفة و ليمكن اعمل إي حاجة بتقوليها قالت ما خلاص انت اخطرت انك تكون عبد ليا و قالتلي اسجد قلت بكل غضب لا اسجد لا اسجد ان مش هكررها انت عبد ليا قلت لا أنا عبد الله قالت بكل غضب انت هتسجد و حسيت بحرارة و ضربة في دماغي و صباعي اتقطع خالص و قالت اسجد بدأت اقرأ قرآن و هي بكل غضب اسجد اسجد و بتتحرق اودامي و رجعت في البيت و صباعي مقطوع و بأت مش بروح المقبرة في عيد ميلاد أمى بدعيلها و بقرأ على روحها الفتحة أكثر من مرة هي و أبويا الله يرحمه ال أنا قتلتوا بنفسي و بدأت انسي، شكرا على حسن الأستماع

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

أنواع الجن

اشهر انواع الجن 1-الغول الغول في لغة العرب هو الجان الذي يبدي بالليل , فهو اكثر ما يتراءى في الليل لمن يسافر وحده وأوقات الخلوات , ويكون الانسان مقابل حجمه كالطفل الرضيع عند امه , ومن اعماله يصد المسافر عن الطريق ويفزع وربما يأذي ويسحر لأنه من الجان الذي له القدرة على سحر الانسان , وفي اللهجة العامية يسمى بالطنطل , وللأمن من الغيلان , قال رسول الله صلى الله علية وسلم اذا تولعت بكم الغيلان فأذنوا. 2-السعلاة مسكنها الصحراء , واكثر ما تتراءى على هيئة امرأة واذا ظفرت بأنسان تقتله خنقا ثم تلعب به كما تلعب الهرة بالفأر وبعدها تأكل شيئا من جسده , والعجيب ان هذا النوع من الجن يخاف الذئاب فإذا رآها الذئب افترسها وقتلها وهذه من عجائب خلق الله الذي اودع خاصية الإفتراس لبعض انواع الجن وهذا ما يحد من فساد الجن وتعرضهم للإنسان . 3-الدلهاب هذا النوع من الجن يوجد بالبحار ويتراءى على صورة انسان جلده كصخر البحر الذي تجمع عليه الطحالب وهن يتعرض للمراكب القريبة من ويقذف اهلها في البحر 4- ام الصبيان ولها 300 مساوئ منها عقد اليدين والرجلين والرأس والمفاصل والاسنان وثقل اللسان وتشويه ا

الجنة الضائعة

20 ايار / مايو عام 1506 , في احد القصور الفخمة في مدينة بلد الوليد (Valladolid ) الاسبانية, تمدد رجل خمسيني على احد الاسرة و هو يحدق بعينيه المرهقتين الى السماء الزرقاء المطلة من احدى النوافذ الصغيرة العربية الطراز , كان كريستوفر كولمبوس يعاني سكرات الموت بسبب قلبه المريض , و في تلك اللحظات الاخيرة و الحرجة من حياته يبدو من المستحيل ان نجزم بما كان يدور في رأسه , الا ان انجازه التاريخي الكبير لم يكن غائبا عن باله حتما , فرغم ان الرجل و حتى الرمق الاخير من حياته كان يظن بأنه قد اكتشف الساحل الغربي للهند , لكنه مع هذا يبقى رسميا المكتشف الاول للقارة الامريكية , و ستظل هذه المعلومة التاريخية تدرس للطلاب الصغار في ارجاء العالم و لمئات السنين , الا انه و منذ منتصف القرن المنصرم , و مع ولع الناس المتزايد بقصص ما وراء الطبيعة , كالصحون الطائرة و قارة اطلانطس و الغرائب الموجودة في بعض الحضارات القديمة , اخذ بعض الباحثين يتحدثون عن اناس سبقوا كريستوفر كولمبوس بمئات و الاف السنين في اكتشافهم لأمريكا , و راجت الكتب و المقالات التي تتحدث عن سفن فرعونية و سومرية و فينيقية و رومانية حطت رحالها

ذو الايدي المحترقة

ذو الأصابع المحترقة  تدور هذه القصة حول فتاة مهاجرة من اسكتلندا إلى الولايات المتحدة الأمريكية تدعى آنا دوروثيا في زمن الهجرة الأوربية في القرن التاسع عشر والعشرين ، هاجرت الفتاة للبحث عن عمل والاستقرار في الولايات المتحدة ووجدت بالفعل عمل مناسب لها في منزل شاب ثلاثيني يدعي ويليام ساليسبري .  كان الرجل سيئ الطباع وعنيف للغاية ويتمتع بالعدوانية والشراسة الشديدة في تعاملاته مع غيره وكان يتلذذ بالتعذيب ومن وقت لأخر كان يختلق الأعذار ليعذبها في أحد المرات أدعى أنها تتلصص على زوجته مما وجهه له الحق بجلدها بقسوة شديدة ، ولكثرة ما حدث لها جعلها تفكر في الهرب من الجحيم الذي تعيش فيه في هذا المنزل وبالفعل استطاعت في أحد المرات أن تهرب وتوجهت نحو الغابة وكانت لا تدرك المخاطر .  وعندما أدرك الرجل ما حدث ثار بشدة وظل يبحث عنها في كل مكان وتوجه للغابة ووجدها هناك كانت في حالة سيئة جدًا من الضرب ولكن الحالة لم تشفع له فجرها من يدها بحصانه فتعرضت للسحل على الأحجار والطريق وماتت ثم القبض على الرجل ومحاكمته وقدم حجج واهية أمام المحكمة ولكنه تلقى عقوبة الإعدام شنقًا ولكن الأثرياء في تلك الفترة كان